Įpročiai – tiesus kelias į sėkmę

Įpročiai yra puiki priemonė pagreitinti kelią į sėkmę. Be to, įpročius išsiugdyti yra paprasta, jei jie skiepijami vadovaujantis keliais svarbiais principais.

Įsivaizduokime, kad norime kiekvieną rytą mankštintis. Iš pradžių jaučiame didelį entuziazmą, pasinaudodami savo valios pastangomis lengvai atsikeliame ir puolame daryti mankštos. Keletą dienų, gal net porą savaičių mums puikiai sekasi. Vėliau entuziazmas išblėsta. Pradedame apgaudinėti save: „Šiandien verčiau ilgiau pamiegosiu, nes reiks daug jėgų, rytoj padarysiu ilgesnę mankštą ir taip atsigriebsiu”. Galų gale nebelieka pasiryžimo mankštintis ir visa tai lieka užmarštyje.

Dabar pereikime prie kito pavyzdžio – daugelis iš mūsų yra taip įpratę valytis dantis vakare, kad be jokių problemų tą padaro net būdami labai pavargę, prieš pat nuvirsdami į lovą. Štai toks ir yra skirtumas tarp „daryti kasdien” ir įpročio. Tad šįkart apie įpročių galią ir jų ugdymą.

Kaip išsiugdyti įprotį
Žemiau pateiktas dalykų sąrašas, kurie reikalingi įpročio išugdymui:

  1. Surašykite įpročio privalumus. Tą sąrašą turėkite po ranka, kad bet kada galėtumėte pasisemti motyvacijos. Jei jis neturi privalumų, tai kam vargintis?
  2. Iš anksto turėkite susigalvoję sau atpildą, kuris motyvuotų. Tačiau tai turi būti nesusiję su pačiu įpročiu. Pavyzdžiui, įprotis kasdien keltis vienodą valandą vos suskambus žadintuvui. Atlygis – „turėsiu daugiau laiko” yra blogas. Čia ne atlygis, o įpročio rezultatas, todėl apie tai galvojame kaip savaime suprantamą dalyką.
  3. Konkretus laikas. Tai gali būti valanda, gali būti aplinkybė, gali būti vietovė. Svarbiausia, kad tai vyktų vieną kartą per dieną. Pavyzdžiui, kėlimasis iš lovos, 18:00, vakarienė, dušas ir pan.
  4. Darykite tai bent 30 dienų. Psichologinėje literatūroje teigiama, kad biologiškai žmogui pakanka 21 dienos susikurti naują įprotį. Kadangi pats susidūriau su šio periodo nepakankamumu, tad siūlau skaičių, kuris dažniausiai figūruoja populiariausiuose asmeninio tobulėjimo puslapiuose – 30.
  5. Jei norite įpročio 3-6 dienom per savaitę, geriau paverskite tai kasdieniu dalyku. Sunku kažką daryti kas antrą ar kas trečią dieną, nes nėra pastovumo. Tačiau, jei pasirinksite tinkamą trigerį, kaip darbo dienos pabaiga, pradžia ir panašiai, tuomet viskas eisis sklandžiai. Toks įpročio aktyvavimo įvykis pakankamai dažnas ir įvyksta tik 5 dienas per savaitę.
  6. Jei įpročio nepavyko išlaikyti 30 dienų, tuomet pradėkite iš naujo nuo 0. Norint išsiugdyti įprotį būtina atliekamus veiksmus kartoti be pertraukos.
  7. Laikinumas. Kasdien atlikti kažkokį veiksmą visą likusį gyvenimą yra labai sunku ir demotivuoja. Sprendimas labai paprastas – įprotį išlaikyti turite tik 30 dienų. Vėliau pamatę rezultatus galite pratęsti įprotį dar 30 dienų arba jo atsisakyti. Toks būdas leidžia pirmiausia išbandyti, pajusti naudą ir trūkumus, tačiau nesukelia pradinės demotivacijos. Juk sunku pradėti su mintimi, kad visą likusį gyvenimą kasdien kelsiesi vienodu laiku, ar skaitysi po valandą, tačiau tai išbandyti viso labo 30čiai dienų yra smagu ir lengva.

Viso labo 7 maži žingsneliai – viskas labai paprasta ir efektyvu. Nežinote nuo ko pradėti? Nieko baisaus, kitame paragrafe daugybę pavyzdžių, kaip naudingai išnaudoti šį ginklą.

Įpročių pavyzdžiai

  1. Skaityti po valandą kasdien;
  2. Nerūkyti, nustoti gerti kavą ar valgyti nesveiką maistą, atsisakyti kažkokios kitos priklausomybės;
  3. Mankštintis;
  4. Kasdien atlikti po vieną iš anksto sugalvotą darbą. Vėliau šį įprotį galima panaudoti retiems įpročiams. Pavyzdžiui, dukart per savaitę norite skirti laiko straipsnių rašymui. Tai retas įprotis, todėl sunku jį įvaldyti. Tačiau pasitelkdami vieno darbo per dieną įprotį, galite tiesiog įpareigoti save kažkurią konkrečią dieną rašyti straipsnį. Tokiu būdu, ta diena kaskart gali būti skirtinga.
  5. Kasdien užkalbinti po nepažįstamą žmogų;
  6. Nustoti žiūrėti televizorių. Jei bijote praleisti mėgstamas laidas, galite tiesiog jas įrašyti ir, jei po 30 dienų manysite, kad kažką praradote, tuomet galėsi atsigriebti;
  7. (Pa)rašyti straipsnį ar knygos skyrių;
  8. Keltis vienodu laiku;
  9. Kasdien išmokti kelis naujus žodžius;
  10. Nustoti lankytis forumuose;
  11. Padaryti savo partneriui masažą;
  12. Rašyti dienoraštį;
  13. Atlikti 20 pardavimo skambučių;

Kaip išlaikyti įprotį
Tarkime, kad turime rytinės mankštos įprotį, tačiau išvažiavus atostogų ar į komandiruotę, sunku jo laikytis. Dažnai tiesiog nėra laiko ar sąlygų. Dėl to neverta baimintis. Grįžus į įprastą aplinką, visi įpročiai bus išlikę. Juk ne veltui narkomanams siekiantiems pagyti siūloma pakeisti aplinką.
Be to, įpročiai nesunkiai gali galioti keliose aplinkose, tačiau negalioti visose kitose. Pavyzdžiui, per savaitę 3 dienas praleidžiu viename mieste ir 4 kitame, tačiau tai neturi jokios įtakos įpročiams, nes jie yra perkelti į abi šias aplinkas. Norint tai padaryti, tereikia išlaikyti įprotį abejose aplinkose 30 dienų.
Kuo ilgiau bandomuoju laikotarpiu išlaikote įprotį, tuo lengviau jo laikytis toliau. Įsivaizduokite, kad jau 23 dienas kasryt mankštinatės. Juk sunku dabar imti ir sustoti, kai tiek daug jau padaryta, o atpildas čia pat.

Išvados
Galvą sudaužyti akmenį sunku, tačiau lašas po lašo ir akmenį pratašo. Tuo įpročiai ir yra tokie ypatingi – kartą įvaldžius, jie visada šalia ir nuolat stumia į priekį.

Sugalvokite ar pasirinkite iš sąrašo, ką norite daryti kasdien, pasirinkite tinkamą laiką naujam įpročiui, surašykite jo privalumus, pasiskirkite atpildą ir pirmyn!

Share

7 komentarai į “Įpročiai – tiesus kelias į sėkmę”

  1. Ruvi parašė:

    Gru 02, 09 at 09:21

    Labai geras rašinys, Povilai.
    Taip, pradžiai reikalinga savidisciplina, bet paskui įprotis tampa gyvenimo būdu. Svarbiausia – vidinė motyvacija. Beje, kai pamatom savo veiksmų rezultatus, tai gauname papildomą motyvą 🙂

  2. Povilas Panavas parašė:

    Gru 02, 09 at 09:51

    Taip, sutinku, kad pamačius rezultatus, tai duoda papildomą motyvaciją. Būtent tai ir norėjau pasakyti rašydamas, kad kuo ilgiau įprotis išlaikomas, tuo sunkiau jį nutraukti.

    Ruvi, tokiais tempais skaitydama, tuoj būsi perskaičiusi visus mano blogo įrašus 😉

  3. Ruvi parašė:

    Gru 02, 09 at 12:20

    Tai kad man labai įdomu 🙂
    Tikrai, visada įdomu, kaip kitas žmogus išreiškia tai, apie ką pats turi kažkokią nuomonę. Pastebėjau, kad ginčai dažnai kyla tik dėl to, kad žmonės kalba apie tą patį, bet kitais žodžiais, kitomis sąvokomis..
    Mes, rodos, tikrai esame bendraminčiai 🙂 .. ir išraiška panaši 🙂 , todėl suprantama..

  4. Lora parašė:

    Lie 12, 10 at 18:13

    Esu skaičiusi kelias panašaus pobūdžio kaip tavo straipsnis knygas, bet tokie dalykai gali sudominti ir įkvėpti tik labai trumpam. Todėl visada smagu perskaityti tą patį, bet kitaip. Kažkaip sudomina iš naujo 🙂 Jėga.

  5. Povilas Panavas parašė:

    Lie 12, 10 at 19:05

    Labas, Lora 🙂 Taip, galima išskirti dvi motyvacijos rūšys: viena kylanti iš vidaus, pvz., noras kažką pasiekti dėl vidinių troškimų ir/ar įsitikinimų. Kita išorinė, kai mus įkvepia straipsnis, daina, kitas žmogus. Ši motyvaciją sustiprina vidinę. Po kiek laiko, išorinė motyvacija išblėsta. Tačiau tokia motyvacija yra šaunus dalykas, nes galima lengvai pakrauti savo baterijas.

  6. Kaip pradėti anksti keltis parašė:

    Vas 20, 12 at 22:34

    […] Darykite tai bent 30 dienų. Juk norime, kad tai virstų įpročiu? Be to, kai būna sunku atsikelti, prisimenu, kiek laiko tai darau sėkmingai ir mano valia draudžia nutraukti šią sėkmių grandinę. Daugiau apie įpročius. […]

  7. Įpročių sąrašas, įpročių ugdymas | Asmeninio tobulėjimo blogas | Saviugda | Motyvacija parašė:

    Spa 02, 14 at 02:28

    […] išsiugdyti įprotį galite perskaityti čia. Šįkart apie mano aktyvius […]


Palikite komentarą